Jumaat, 16 Mac 2012

Tok Jah Telah Tiada..

Ketika saya menulis diblog ini Tok Jah (mak kepada ayah mertua saya) telah kembali ke rahmatullah semalam.  

Saya terima berita kematiannya pukul 3 pagi sewaktu mata baru saja terlelap. 
Saya dan hubby terus bergegas siap untuk pulang ke kampung.  Sepjg perjalanan menerawang lah di fikiran saya dan terbayanglah kembali semuanya sepanjang saya mengenali Tok Jah selama 3 tahun ini.  

Setelah dia sakit setelah jatuh setahun yang lalu kesihatannya sentiasa tidak stabil.  Adik Aini lah yg banyak menjaganya selama dia uzur. 
Segala makan pakai, makan minum, berak kencing Tok Jah dia lah yg menguruskan. 

 Besar sungguh jasamu dek...Klu org lain belum tentu boleh jaga atok.. Kembali mengingatinya sewaktu dia masih ada kadang2 hati ini sebal gak..sebab banyak sangat pantang larangnya.  Semua benda serba tak kena. 

Tapi kalau bab hal menjaga diri, petua2 menambat hati suami dia memang tidak lokek. Atok..atok...wp kau dimamah usia tapi kau masih tetap mahu keliahatan cantik Setiap kali lepas mandi mesti nak bersolek..berbedak dan bercelak.. Kalau nampak handbag ataupun kasut cucu yang cantik2 dia mula la bersuara teringin jugak. 

 Saya teringat 2 tahun yg lepas sewaktu beraya ke rumah Tok Cik di Sungai Papan, arwah bergaya sekali dengan kasut tingginya..biasa saya sebut kasut cina bukit...Terdengkot2 arwah berjalan sebab nak menggayakan kasutnya itu. 
Tapi semua itu hanya tinggal memori..Memori yang saya sendiri tak tahu akan terus ada dalam kotak ingatan saya atau akan menghilang sedikit demi sedikit dimakan masa.  Apapun saya akan tetap ingat pesanan dan nasihat2 nya.  Semoga Allah tempatkan dia di kalangan orang-orang yang beriman.  Amin..Al Fatihah..


Tapi semua itu hanya tinggal memori..Memori yang saya sendiri tak tahu akan terus ada dalam kotak ingatan saya atau akan menghilang sedikit demi sedikit dimakan masa.  
Apapun saya akan tetap ingat pesanan dan nasihat2 nya.  



Inilah kenangan terakhir arwah bersama saya.

Semoga Allah tempatkan dia di kalangan orang-orang yang beriman.  

Amin..Al Fatihah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan