Ahad, 1 Januari 2012

Kuih Deram@Telinga Keling @ Kuih Cincin

Amboi..byk benor nama kuih ni kan.. Utara nama lain, barat nama lain, selatan lak nama lain.  Memang dh merata terkenal kuih ni kan..
Saper lah yg mencipta kuih ni kan  sehingga leh dikenali seantero dunia gitu..
Saya pun suka lah jugak dengan kuih ni.  Lagi sekrg ni sizenya makin comel lg sedap utk dimakan.  
Actually mak saya rajin juga buat kuih ni tapi saya x pernah la pulak mintak resipi dari mak saya. Setelah saya google2 jumpa la kat sini
Tq yer si Cinta Manis.


 Bahan :
1 gelas air
500g tepung beras
500g gula merah

Cara:
1. Cairkan gula merah bersama dengan 1 gelas air masak dengan api perlahan.
2. Apabila gula telah cair (air gula), tapis air gula tersebut untuk membuang kotoran dan pasir.
3. Didihkan semula air gula dan terus masukkan tepung beras.
4. Gaul rata dan biarkan semalaman.(tp saya biar 2 malam..jadi lagi sedap sbb tepung dan gula dah sebati )
5. Kemudian, bulat2kan tepung..kalau suka besar, bulat la besar.Pastikan bekas yang diletakkan tepung tersebut telah diletakkan sedikit minyak supaya tepung tidak melekat.
 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan