Selasa, 18 Oktober 2011

Cubaan Membaking Roti (1st Edition)

Dh petang hari baru sempat bersiaran nmpknya..Punya la sibuk kan..semua benda nk kena siapkan dalam satu masa..cam tu la kejer makan gaji macam saya ni..

Hari ni saya nak berkongsi cerita pasal cubaan saya nak membuat roti ni..Hajat dihati memang la besar..tengok resipi dh macam2 resipi ni..tapi x sempat2 nak mencuba..bahan2 pun semua dh ready..cuma masa jer x ada nk membuatnya..Pagi2 sbl subuh dh bangun dah ni..nasib baik x ternigau2 panggil sang roti hehe..

Bahan2 saya dh siapkan dr malam lg..kekonon pg2 mudah la sikit sy nak mengadunnya..Memula tu bancuh la susu dengan yis..sementara nak tunggu berbuih tu nk adun la tepung...

Time nk timbang tepung tu timbul rasa pelik bin ajaib.. naper cuma 50gm tepung je..cam tak balance la dgn bancuhan susu dan yis tu tadi..ah..sudahhhh..mcm mana nak buat ni..ni mesti silap tulis ni...terduduk la kejap..tapi saya teruskan jugak.

Tepung main agak2 jer..spi lah jadi doh..klu ikut resipi kena tunggu 1 jam..

emmmm..mmg dh agak dah..bila tengok slps dh 1 jam tu mmg betul doh tu masih melepek lagi segan2 nk naik..confirm dh x jadi doh roti ni .
(sayangnya saya lupa nak snap gambor yg masa dia tgh melepek ni..sbb frust punya pasal hehe..)


Tapi saya x buang lagi... saya biarkan la dlm tupperware mana tau tetiba ptg ni saya balik doh ni leh berubah angin nak naik..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan